czwartek, 26 maja 2016

"Księżyce Jowisza" Alice Munro

Wydawnictwo Literackie
Liczba stron: 384
Rok wydania: 2014

W tych przepięknych i nieustannie zaskakujących opowiadaniach jednej z najbardziej uznanych współczesnych prozatorek wiele się dzieje: zdrady, pojednania, romanse czy żałoba po ukochanej osobie. Ale najważniejsze w "Księżycach Jowisza" są przemiany bohaterów, ich konfrontacje z sobą samym pełne gniewu, urazy i nieskończonego współczucia, które bohaterowie komunikują czytelnikom z elektryzującą mocą. Tematyka zbioru zdominowana jest przez rozpacz i smutek kobiet.
Autorka przedstawia rzeczywistość w najdrobniejszych szczegółach, tak wyraźną, że pozwala nam żyć przez chwilę cudzym życiem. - "Publishers Weekly"

Alice Munro, urodzona 10 lipca 1931 roku w Kanadzie, jest uważana za mistrzynię krótkich form literackich. Biegłość w tworzeniu zwięzłych, treściwych opowiadań doprowadziły ją na najwyższe podium, na którym może znaleźć się pisarz. W roku 2013 Kanadyjka dołączyła do elitarnego grona autorów wyróżnionych prestiżową, literacką nagrodą Nobla. Czym Alice Munro uwiodła kapitułę konkursu?

Utwory Kanadyjki wyróżnia forma i treść. Pisarka zrewolucjonizowała budowę opowiadań wprowadzając nielinearną akcję. Przeszłość w utworach Kanadyjki miesza się z teraźniejszością, nieraz wspomnienia postaci stają się właściwą fabułą poznawanego przez czytelnika opowiadania. Munro pisze o zwykłych ludziach, sięga po prostą tematykę bliską każdemu z nas. Wykreowane przez nią opowieści wydają się boleśnie prawdziwe, brak w nich sztucznego patetyzmu, wzniosłych, podkoloryzowanych literacko motywów – miłość nie jest mitycznym, doskonałym uczuciem, bywa bolesna i rozczarowująca; małżeństwo nie zawsze jest idealnym, pełnym namiętności związkiem; rodzicielstwo bywa skomplikowane i złożone, podobnie jest zresztą jak inne międzyludzkie związki przedstawione w nowelach.. Munro z niebywałym wręcz mistrzostwem oddaje w swych utworach prozę codziennego życia.
 
„Księżyce Jowisza” składają się z jedenastu utworów przedstawiających okruchy ludzkiego życia. Munro opisuje drobne z pozoru niepozorne zdarzenia. Sceny przedstawione w nowelach wydają się być  żywcem wydarte z  powszedniej codzienności przeciętnych ludzi – w wyniku tej trywialności opowiadania stają się momentami nudne i monotonne, nie można jednak odmówić im swoistej głębi. Wystarczy aby czytelnik zatrzymał się na chwilę, pozwolił sobie na refleksję, a dostrzeże urok i głębszy sens snutych przez noblistkę prostych opowieści.

Nie będę was okłamywała, „Księżyce Jowisza” nie należą raczej do tego typu prozy, który czyta się szybko i przyjemnie. To pozycja dla wymagającego, wyrobionego czytelnika. Jeżeli oczekujecie od literatury czegoś więcej niż zapewnienia wam rozrywki, to śmiało sięgajcie po zbiory opowiadań Alice Munro. Proste, przyziemne opowiadania pisarki potrafią bardzo przyjemnie zaskoczyć, jeżeli tylko poświęci się im należytą uwagę.
 

6 komentarzy:

  1. Mam za sobą dwie książki Munro i również jestem przekonana, że to lektury nie dla każdego. Jej historie nie są lekkie i do przeczytania na jeden raz - trzeba odpowiedniego nastawienia, aby mogły skraść serce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiednie nastawienie to w tym wypadku podstawa. Lektura opowiadań Munro potrafi być momentami wyczerpująca.

      Usuń
  2. Ja tylko raz zaczęłam czytać opowiadania Munro, był to inny tytuł, i przerwałam gdzieś w połowie - nie dla mnie niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też miałam momenty zwątpienia, więc nie dziwię się, że przerwałaś lekturę.

      Usuń
  3. Powieści Alice Munro mam w planach odkąd tylko dostała nagrodę Nobla... niestety jak na razie żadna jej pozycja nie trafiła w moje ręce. Mam jednak nadzieję, że to szybko się zmieni :) Choć domyślam się, że to nie będzie banalna, prosta lektura...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proza Munro jest prosta i to właśnie owa prostota oraz zwyczajność opisywanych przez nią sytuacji nużą niektórych czytelników. Pisarka opisuje świat takim jaki jest, bez literackich upiększeń, więc fabuła jej nowel nie każdemu wyda się atrakcyjna.

      Mam nadzieję, że uda Ci się sięgnąć po któryś ze zbirów opowiadań Munro. Jestem ciekawa czy jej styl przypadnie ci do gustu :)

      Usuń